lördag 15 maj 2010

MoMa och Whitney


På fredagar kl 4 pm skulle MoMa vara gratis och då en biljett kostar 20 dollar tänkte jag göra mig ett försök. Jag var den en halvtimme innan i släpp och redan då sträckt sig kön runt hörnet på ett block och den blev inte kortare precis. Men jag kom in typ fem över fyra så det var ingen fara men jag störde mig snarare på mängden folk. Ljudnivån var väldigt hög och folket som var där bara sparng runt. Detta kan beror på att detta är ett av New Yorks största konstmuseum så det drar mycket folk som bara vill säga att de vart där. Om jag nån gång kommer tillbaka till New york så kommer jag definitvit köpa en biljett och gå en förmiddag då det inte är så mkt folk.






En Vincent van Gogh tavla drog specielt mkt folk. Många ville bli fotade jämte den...

Marina Adbramovic preformens. Galet! Hon sitter där i 8 timmar i sträck och så får man säta sig i stolen mitt emot och titta på henne. En skäggig man började gråta när jag var där och detta ska tydligen vara vanligt.

Sen mötte jag upp med David och så gick vi till Whitney Museum of American Art och både jag och David vart väldigt positvit överaskade. Detta är helt klart mitt favorit museum i New York. Just nu pågår Whitney Biennalen som slutar om bara några dagar och jag är glad att jag hann se den. Vi gick på en tour och tjejen var sjukt duktig. Det var tyvärr foto förbud. Här är det oxå gratis på fredagar efter 6 pm men här gjorde det inte så mycket för det var inte lika mycket folk som på MoMa och de som var där var intreserade. Väldigt spännande konstutbud och mycket bra textilkonst!


Inga kommentarer: